Hónapokon belül lejár néhány
alkotmánybíró mandátuma, és ilyenkor törvényszerűen előtérbe kerülnek az
Alkotmánybíróság működésével kapcsolatos, már sokszor körüljárt dilemmák. Ez a
blog eddig nem igazán foglalkozott az Alkotmánybírósággal – nos, eljött az ideje.
Különösen azért, mert az alkotmánybíráskodást és a jogösszehasonlítást
vizsgálva meglepően aktuális és szenzitív problémákba botlunk: legyen-e európai
(is), ami magyar, és egyáltalán az Alkotmánybíróság csak az Alaptörvény mellé
rendszeresített értelmező kéziszótár, vagy annál azért több?
Mindenek előtt le kell
szögeznünk, hogy az összehasonlító módszer vizsgálata az Alkotmánybíróság
gyakorlatában nem teoretikus problémafelvetés: a döntéshozatali eljárásban és
az argumentációban egyaránt létező jelenségről van szó. Bár a határozatokban
valóban csak a döntéshozatal előkészítése során felmerült komparatív szempontok
töredéke jelenik meg, így is a határozatok kb. 10%-ában van valamilyen
komparatív argumentáció; ez az arány a Magyar Közlönyben közzétett határozatok
esetében még magasabb. Az összehasonlító érvelés általános gyakorisága 1990-től
kezdve konstansnak tekinthető, bár a hivatkozások szerkezete azóta jelentősen
átalakult. Ez a gyakoriság nagyságrendileg a német Szövetségi Alkotmánybíróság
gyakorlatával rokonítható. Ennél magasabb aránnyal csak nemzetközi fórumok (EU
Bíróság, Európai Emberi Jogi Bíróság), illetve olyan jogrendszerek esetében
találkozhatunk, ahol a jogrendszer határai elmosódottak, és nem egyértelmű,
hogy jogösszehasonlításról, vagy az alkalmazandó jog feltárásáról van szó (pl.
Luxemburg vagy a common law országai, különösen Anglia, Ausztrália,
Kanada, Új-Zéland bíróságai esetében).
| Sólyom László |
Az összehasonlító módszer
alkalmazásának elvi keretei és céljai az Alkotmánybíróság gyakorlatában viszont
mindmáig tisztázatlanok. Sólyom László (balra) a 23/1990. (X.31.) sz. határozathoz
fűzött párhuzamos véleményében kísérletet tett a jogösszehasonlítás elméleti
helyének és funkciójának meghatározására, amikor azt az Alkotmánybíróság
„tudatosan szubjektív és történelmileg kötött” döntése objektív támaszának
tekintette azzal, hogy a kortárs nemzetközi megítélés értékelése „már az
Alkotmánybíróság megengedett politizálásához tartozik”. Sólyom László felvetése
a testületen belül reflektálatlan maradt, és a rendelkezésünkre álló források
szerint azóta sem került napirendre az összehasonlító módszer szerepének elvi
élű meghatározása. A tényszerűség kedvéért ehhez hozzá kell tennünk, hogy
nemzetközi összehasonlításban is csak elvétve találkozhatunk ilyen tisztázási
kísérletekkel a jogalkalmazó részéről, és igazából nincsen külső nyomás, ami a
testületeket erre rákényszerítené. Kivételesnek tekinthető az a túlfűtött
politikai vita, amit az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága összehasonlító
argumentációi váltottak ki, és ami oda vezetett, hogy a Kongresszus 2005-ben
határozatban fejezte ki ezzel kapcsolatos fenntartásait.
Az összehasonlító módszer
alkalmazása az Alkotmánybíróság döntéshozatali eljárásában minden szempontból
esetleges. Nincsen standard módszertani protokoll, és nincsen állandó
szervezeti egység vagy személyi kör, amelynek feladata lenne az összehasonlító
elemzések végzése. Tulajdonképpen az előadó alkotmánybíró habitusán múlik,
milyen körben és milyen módon él jogösszehasonlítással.
Az alkotmánybírósági
határozatokban igen változatos helyeken és formában megjelenő összehasonlító
argumentáció praktikusan kétféle funkciót tölt be. Az egyik esetben az
összehasonlító érvelés a határozat argumentációja szempontjából érdektelen, a
szövegből kiemelve a határozat argumentációs ereje jogi értelemben nem csökken:
ezt nevezhetjük dekoratív funkciónak. A másik esetben az összehasonlító érvelés
az argumentáció szempontjából is releváns; nem játszik szerepet az
Alkotmánybíróság normatív mozgásterének meghatározásában, de a döntés
előkészítése vagy legitimálása miatt jelentős: ezt nevezhetjük argumentatív
funkciónak. Az összehasonlító érvelés elvileg betölthetne normatív funkciót is
azzal, hogy a testület a döntéshozatal során az irányadó szabályok tartalmát
deklaráltan komparatív eszközökkel állapítja meg, erre azonban a magyar
Alkotmánybíróság gyakorlatában mindeddig nem került sor. Kérdés, hogy lenne-e
rá igény. Annál is inkább, mert az összehasonlító módszer alkalmazása
szempontjából az Alkotmánybíróság eddigi tevékenysége egyáltalán nem tekinthető
diadalmenetnek.
A magyar Alkotmánybíróság
gyakorlatában az összehasonlító módszer alkalmazásával kapcsolatos sajátos
probléma a „láthatatlan komparatisztika” kérdése. Az Alkotmánybíróság
működésének kezdeti éveiben különösen jellemző volt más testületek
álláspontjának akár szószerinti átvétele is hivatkozás és szövegkritika nélkül.
Ez a jelenség valójában nem komparatisztika, hanem jogkölcsönzés vagy jogi transzplant.
A gyakorlat – minden módszertani kritika mellett – nélkülözhetetlen szerepet
töltött be a magyar alapjogi dogmatika megteremtésében, és a későbbi valódi
komparatisztika előfeltétele volt. Sokak szerint a megoldások módszertani
fogyatékosságaival kapcsolatos kifogásokat jórészt az idő orvosolta. Mivel az
összehasonlító módszer az Alkotmánybíróság gyakorlatában nem tölt be normatív
funkciót, önmagában a szövegkölcsönzés nem jelenthet legitimációs problémát.
Akkor azonban, amikor szövegszerűen eltérő alkotmányhelyekre történik hivatkozás,
a szövegkritika nélküli átvétel az érvelés legitimációját valójában csökkenti.
Ahhoz, hogy az összehasonlító
módszer és az összehasonlító argumentáció valóban betölthesse legitimációs
funkcióját, a módszertani standardok mellett vizibilitásra és transzparenciára
is szükség van. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az alkotmánybírósági
határozatoknak minden esetben összehasonlító argumentációt is tartalmazniuk
kellene. De az mindenképpen megfontolandó, hogy a testület a határozattól
függetlenül valamilyen módon hozza nyilvánosságra azokat az elsődleges és
másodlagos komparatisztikai forrásokat, amelyek a döntéshozatal során
orientálták.
A komparatisztika mindig növeli
az alkalmazó testület mozgásterét, ideértve az Alkotmánybíróságot is. És mindig
vannak, akiknek ez nem tetszik. Ebből az alkotmányos jogállam szempontjából
probléma csak akkor származik, ha akiknek ez nem tetszik, korlátlan
hozzáféréssel rendelkeznek az Alaptörvény szövegéhez.
Az Alkotmánybíróság az
Országgyűlés Alkotmány-előkészítő eseti bizottságához címzett 2010. szeptember
29-én kelt levelében úgy fogalmazott, hogy „az új Alkotmány is a közös európai
alkotmányos hagyomány része lesz, ami sokban meghatározza az alapértékeket”, és
„az Alkotmánybíróságnak a fent említett értékekre vonatkozó általános
megállapításai a szöveg változásától függetlenül érvényesek maradnak.” Erről sokaknak
talán eszébe jut a „láthatatlan alkotmány”.
A „láthatatlan alkotmány”
koncepciójának megjelenése a magyar alkotmányjogi dogmatikában Sólyom László
nevéhez köthető, és legteljesebb megfogalmazását a 23/1990. (X.31.) sz. AB
határozathoz fűzött párhuzamos véleményben nyerte el: „Az Alkotmánybíróságnak
folytatnia kell azt a munkáját, hogy értelmezéseiben megfogalmazza az Alkotmány
és a benne foglalt jogok elvi alapjait, és ítéleteivel koherens rendszert
alkot, amely a ma még gyakran napi politikai érdekből módosított Alkotmány
fölött, mint „láthatatlan alkotmány”, az alkotmányosság biztos mércéjéül
szolgál; és ezért várhatóan a meghozandó új alkotmánnyal, vagy a jövőbeli
alkotmányokkal sem kerül ellentétbe. Az Alkotmánybíróság ebben az eljárásban
szabadságot élvez, amíg az alkotmányosság fogalmának keretein belül marad.”
A „láthatatlan alkotmány”
koncepciójának a lényegi elemei tehát: (i) egyfajta függetlenedés a konkrét a
normaszövegtől, de (ii) nem kifejezetten contra legem értelmezés, (iii)
az állandóság, elvi megalapozottság és koherencia biztosítása érdekében. A –
gyakorlatban egyébként a sajátos történelmi körülmények miatt sikeresen
alkalmazott – koncepciót számos bírálat érte egyrészt aktivizmusa, másrészt
szubjektivitása miatt, ezért sohasem vált a testület hivatalos politikájává,
sőt viszonylag rövid idő után már Sólyom László sem hivatkozott rá ezzel az
elnevezéssel.
Kérdés, hogy a „közös európai
alkotmányos hagyományok” koncepciója adott esetben betölthetne-e a „láthatatlan
alkotmánnyal” azonos vagy ahhoz hasonló funkciót, illetve ezt milyen
hatékonysággal és legitimitással tehetné meg.
A probléma előkérdése, hogy
egyáltalán indokolt és szükséges-e jelenleg a láthatatlan alkotmány
érvényesítéséhez hasonló alkotmánybírói attitűd, vagyis a jelenlegi körülmények
között (i) az AB feladatának érzi-e az állandóság, elvi megalapozottság és
koherencia biztosítását, és (ii) úgy véli-e, hogy ez csak a konkrét
normaszövegtől történő bizonyos függetlenedés útján lehetséges. Ezekre a
kérdésekre nem adható tisztán jogi, csak jog- és intézménypolitikai válasz.
Ha a válasz mindkét kérdésre
igenlő, akkor a közös európai alkotmányos hagyományokkal kapcsolatban technikai
és elvi kérdések is felmerülnek. Technikai szempontból a közös európai
alkotmányos hagyományok koncepciója a láthatatlan alkotmánynál sokkal
objektívabb keretet jelent, feltéve, hogy tartalmának megállapítása
transzparens módon és kellő módszertani megalapozottsággal történik, illetve
annak felülvizsgálatára rendszeres időközönként sor kerül. E tekintetben
legitimitása erősebb lehet, mint a láthatatlan alkotmányé.
A közös európai alkotmányos
hagyományok legitimitását azonban más szempontból komoly kihívások érik.
Választ kell adni arra a kérdésre, hogy milyen elvi alapon követeljük meg a
jogalkotótól (sőt esetleg az alkotmányozótól) a közös európai alkotmányos
hagyományok tiszteletben tartását. Az Európai Unió hatályos alapszerződéseiből
ez nem egyértelműen kiolvasható, de ha el is fogadjuk ezt az értelmezést, akkor
is csak az EU kompetenciáinak körében – ideértve a tagállami implementációt is
- érvényesíthető elvárásról beszélhetünk. Ráadásul ez e körben felmerülő viták
rendkívül szenzitívek, mert amíg a láthatatlan alkotmány esetében a
normaszövegtől elszakadás egyszerű értelmezési kérdésként jelent meg, a közös
európai alkotmányos hagyományok esetében ez törvényszerűen a nemzeti jog,
rosszabb esetben az Alaptörvény, illetve az alapszerződések és az EU-jog
konfliktusaként fogalmazható meg. Ebben kódolva van az Alkotmánybíróság és az
EU Bírósága vagy az Európai Emberi Jogi Bíróság intézményi konfliktusa is.
Mindezekre tekintettel – vagy
ezektől függetlenül – az Alkotmánybíróság gyakorlatában komoly szerep juthat a
közös európai alkotmányos hagyományokra történő hivatkozásoknak az Alaptörvény
értelmezése során – különösen, ha az Alkotmánybíróság a változó normaszöveg
ellenére változatlan értelmezési gyakorlatát kívánja elvileg megalapozni.
Mindaddig, amíg az Alkotmánybíróság értelmezése a szövegszerű értelmezés
biztonságos közelségében van, addig sem a módszertani, sem az elvi problémák
nem esnek túlságosan nagy súllyal latba. A textuális értelmezéstől növekvő
távolsággal egyenes arányban nő a problémákra adott válaszok jelentősége. A
technikai jellegű kifogások módszertani standardok kialakításával viszonylag
egyszerűen orvosolhatók. Az elvi kifogásokra viszont a belátható jövőben nem
adhatóak egyszerű válaszok, de az Alkotmánybíróság egyik funkciója a magyar
alkotmányos berendezkedésben éppen az, hogy az ehhez hasonló „nehéz
kérdésekben” állást foglaljon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése